Volkswagen Passat W8: Geniálne umelecké dielo nepochopené svetom!

Volkswagen Passat. Jeden z kľúčových modelov svojej značky, ktorý sa vyrába už dlhé roky a má na svojom konte milióny vyrobených exemplárov. Piata generácia dnes už legendárneho Passatu sa objavila na jeseň roku 1996. O štyri roky neskôr dostala rozsiahly facelift, ktorý ho mal priblížiť ku konkurentom z prémiového segmentu. To, čo ale Volkswagen predstavil v Ženeve pred takmer 16 rokmi, šokovalo nielen laickú, ale aj odbornú verejnosť.

Volkswagen sa totiž rozhodol svoj vtedy vrcholný model vybaviť až osemvalcovým motorom. Osemvalec v rámci strednej triedy nebol až taký výnimočný zjav, ako sa môže na prvý pohľad zdať, ale v prípade mainstreamového Passatu to bol doslova šokujúci ťah. Dovtedajším maximom Passatu bol motor 2.8 V6. Osemvalec v útrobách vtedajšieho Passatu bol však čímsi výnimočný. Nebol to totiž obyčajný vidlicový motor, ale motor s konštrukčným riešením valcov do W založený na architektúre VR. Motor mal zmenšený uhol rozovretia radov valcov na 15 stupňov, aby sa pod kapotu Passatu vôbec zmestil. Zdvihový objem valcov 3999 ccm, štvorventilovú techniku a bol atmosféricky plnený. Maximálny výkon dosahoval 202 kW (275 k), a krútiaci moment vrcholil hodnotou 370 Nm. Tento motor udeľoval pomerne korpulentnému Passatu veľmi slušné dynamické vlastnosti a po motorickej stránke bol vrcholom toho, čo Passat vo vtedajšej dobe ponúkal. Volkswagen Passat W8 sa ponúkal ako klasický štvordverový sedan a päťdverové kombi, pod tradičným názvom Variant. Passat disponoval stálym pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý u VW volajú 4Motion. Cenová politika Passatu W8 bola až nebezpečne blízka svojím predpokladaným konkurentom. Napríklad na Slovensku stál niečo okolo 1,5 milióna korún a to už atakovalo vtedajší Mercedes triedy C, či BMW radu 3. Vrcholná verzia Passatu vydržala vo výrobnom programe značky niečo vyše 3,5 roka, jej výroba sa skončila v novembri roku 2004, pričom z obchodného hľadiska bol tento model totálny prepadák. Na druhej strane sa však stal dnes už pomerne vzácnym artiklom a jeho cena bude v budúcnosti už len narastať.   

Foto: Volkswagen