Hyundai i30 test
Hyundai i30

Môj test bude z trošku iného súdka ako tie ostatné. Budú to totiž skúsenosti s autom, ktoré je na trhu síce úplne nové, ale budú to skúsenosti vlastné, dlhodobé. Nie technické detaily o rozmeroch, použitej náprave, kompresnom pomere, či použitom turbe. Dizajn neriešim, mne sa páči, ale ten je subjektívny.  Pôjde skôr o užívateľské skúsenosti.

V prvom rade, prečo práve Hyundai i30? V roku 2013 som dal tejto značke milosť prvýkrát a neľutujem. Vtedy to bola krásna športovo vyzerajúca 3-dverová i30-tka.

Full LED predne svetlá, tak diaľkové ako aj denné s automatickým prepínaním podľa aktuálnych podmienok svietia naozaj veľmi kvalitne
Full LED predne svetlá, tak diaľkové ako aj denné s automatickým prepínaním podľa aktuálnych podmienok svietia naozaj veľmi kvalitne

Novinka v našej garáži

Hyundai i30 číslo dva. V roku 2017 som si povedal, že je čas nájsť si niečo rodinnejšie a predať pôvodné, ešte v záruke, za slušnejšiu cenu. Tak som začal hľadať. Testovať. Golf, Leon, 308, dokonca aj konkurencia z vlastných radov, Elantra. Tú som skoro vzal, škoda, že nemá pánty piatych dverí tam, kde Octavia… Ale v tom prišla nová generácia i30. No a po skúšobnej jazde na nej bolo rozhodnutie jasné, beriem.

Trošku faktov pred skúsenosťami. Chcel som nafťák. Mal som ho dovtedy a spokojnosť bola veľká, nebol dôvod meniť, trojvalcový liter…no povedzme… a 1.4 turbo nepotrebujem ☺ Meniť som chcel len prevodovku, preto má číslo dva sedem stupňovú dvojspojku. Paráda, rozdiel oproti VW DSG je naozaj nebadateľný pre bežného užívateľa.

Test Hyundai i30 DCT
Hyundai i30 7 DCT – výborná dvojspojka, ktorá má tri režimy Normal, Eco a Sport a radí naozaj ako dospelá

V úvode boli v ponuke verzie Enter a NOW, rozhodnutie padlo na Enter, preto má motor „len“ 110 koní, ale krútiak má rovnakých 300 Nm ako najsilnejšia 136 koňová verzia. Enter znie ako základ, no nie je. Iste, chýbajú prémiové veci ako bezkľúčové štartovanie, ktoré chýba skôr nežnejšej časti ľudstva, či elektrická parkovacia brzda – ale zas s ňou sa človek v zime nezabaví, takže načo by mi bola? ☺ Tiež nevyšlo na adaptívny tempomat, ale úprimne, ak má auto automatickú prevodovku, dá sa prežiť aj bez neho. Prkotiny ako chrómované kľučky dverí či polokožené čalúnenie sedadiel ozaj netreba a výbava, ako píšem vyššie, obsahuje veľmi veľa – uvediem len napríklad FULL LED svetlá, aj diaľkové, dokonca s automatickým prepínaním, ktoré svietia naozaj neuveriteľne dobre. A to ich má Hyundai prvýkrát! Systém udržania auta v pruhu je fakt hustá vychytávka najmä na dlhých cestách, nezávislé núdzové brzdenie či výstrahu pred blížiacou sa prekážkou alebo automatickú dvojzónovú klímu či bluetooth, všetko veci, ktoré stoja napríklad u Volkswagen Group pomerne dosť eurokorún navyše.

Stredová konzola Hyuindai i30 so základnou verziou displeja vyzerá v pohode, zobrazuje aj farebný výstup parkovacej kamery. Dvojzónová klíma bola štandard pre verziu Enter
Hyundai i30 – Stredová konzola Hyuindai i30 so základnou verziou displeja vyzerá v pohode, zobrazuje aj farebný výstup parkovacej kamery. Dvojzónová klíma bola štandard pre verziu Enter

Skúsenosti po pár tisíc kilometroch

Aké mám skúsenosti po viac ako troch mesiacoch denno-denného užívania? Motor je výborný, v športovom režime by som mu kľudne tipoval oveľa viac koní, na čom má určite zásluhu aj prevodovka. V ekonomickom zas vie jazdiť úsporne a pohodovo. Dokonca ani plne naložené auto nemalo na ceste na lyžovačku do Talianska najmenší problém a držalo krok aj v diaľničnom stúpaní na Brennero. V Nemecku zase nebol problém valiť temer 190 km/h.

Sedadlá novej i30 sú pohodlné, nastaviteľné pozdĺžne, výškovo a upravovať je možné aj bedernú opierku. Výškovo i pozdĺžne nastaviteľný multifunkčný volant prispieva k optimálnej polohe za volantom. Lakťová opierka je pevná a ukrýva celkom objemný odkladací priestor
Sedadlá novej i30 sú pohodlné, nastaviteľné pozdĺžne, výškovo a upravovať je možné aj lakťovú opierku. Výškovo i pozdĺžne nastaviteľný multifunkčný volant prispieva k optimálnej polohe za volantom. Lakťová opierka je pevná a ukrýva celkom objemný odkladací priestor

Spotreba? Taliansko, s ešte surovým motorom, ktorý mal pri odchode z našej krajiny ľahko cez 2000 km, bola 6,4, cestou späť 5,9 na sto. Podľa palubného počítača. Mimochodom, ten je výnimočne skôr pesimista, lebo ukazuje viac, ako reálne podľa dotankovania plnej nádrže. Myslím, že na surové plne naložené auto idúce po diaľnici jemne nad povoleným limitom celkom fajn, nie? Momentálne mám niečo cez 11.000 km a spotreba je 5,1 podľa Fuelia, väčšiu časť tvorí denné jazdenie po Bratislave a dlhšie trasy po diaľnici.

Hyundai i 30 - spotreba surového motora po ceste do Talianska a späť.
Hyundai i 30 – spotreba surového motora po ceste do Talianska a späť.

Keď sme už pri tej lyžovačke, veľkosť auta sa mierne zväčšila a tým aj jeho kufor. 395 litrov síce nie je najviac v triede, ale na 99% situácii stačí. Iste, chladničku som viezol na Doble, ale napríklad lyže môžem viezť aj bez sklopenia sedadiel, keďže majú otvor na dlhé predmety. Všeobecne, miesto v kabíne je v poriadku. Iste, dlháni sa môžu sťažovať najmä vzadu, ale toto rieši až iná trieda, napríklad Superb. Odkladacie priestory sa oproti predchodcovi zlepšili, použité materiály v kabíne majú plus v kvalite ich spracovania, možno nie každému sa bude páčiť spracovanie dverí bez čalúnenia, ale na druhej strane je to oveľa lepšie na údržbu. Aj taký Golf či dokonca Superb to má riešené rovnako, takže je to len vecou vkusu.

Hyundai i30 - Kufor je po novom väčší a s dvojitým dnom. Otvor na prevoz dlhých predmetov konečne objavil aj Hyundai. Výplň dverí čisto z plastov je veľmi dobrá na údržbu.
Hyundai i30 – Kufor je po novom väčší a s dvojitým dnom, pod ktorým je našťastie aj rezerva. Otvor na prevoz dlhých predmetov konečne objavil aj Hyundai. Výplň dverí čisto z plastov je veľmi dobrá na údržbu.

Podvozok je oveľa tichší, lepšie naladený a má ešte väčšiu rezervu ako predchodca. Odhlučnenie je veľmi porovnateľné s premiantom triedy, Golfom. Manévrovateľnosť sa rovnako zlepšila a pomáha aj zadná parkovacia kamera, ktorej výstup sa zobrazuje v tomto prípade na základnom menšom displeji, ale stačí to. Škoda len, že nie je vysúvateľná spod znaku, ako tomu bolo doteraz, dosť ľahko sa totiž špiní.

Aj sedenie vzadu je pohodlné. Iste, traja ľudia na dlhú cestu na dovolenku by asi neboli nadšení, ale dvaja sa odvezú pohodlne, k dispozícii majú aj lakťovú opierku, v prípade vyšších verzií aj vlastné výduchy klimatizácie
Aj sedenie vzadu je pohodlné. Iste, traja ľudia na dlhú cestu na dovolenku by asi neboli nadšení, ale dvaja sa odvezú pohodlne, k dispozícii majú aj lakťovú opierku, v prípade vyšších verzií aj vlastné výduchy klimatizácie

Výhodou pre mladých je aj konektivita. Bluetootch, USB vstup, vlastná pamäť na MP3 a v prípade vyšších verzií aj možnosť Apple Car Play či Android Auto na prepojenie s mobilom.

Konektivita Hyundai i ostala na vysokej úrovni, AUX a USB prípojka, dve 12V zásuvky či bluetooth prepojenie so smartfónom určite potešia. Auto má aj 700 MB internej pamäte na hudbu.
Konektivita Hyundai i ostala na vysokej úrovni, AUX a USB prípojka, dve 12V zásuvky či bluetooth prepojenie so smartfónom určite potešia. Auto má aj 700 MB internej pamäte na hudbu.

Golf dostal silnú konkurenciu, treba s ňou počítať

Čo na záver? Cena išla oproti minulej generácii kúsok vyššie. Ale to, kam sa posunula kvalita auta, sa nedá porovnať. Viem to preto, lebo asi po dvoch mesiacoch som sadol do svojej „starej“ i30, no a ten rozdiel… Keď teda budete hľadať auto nižšej strednej triedy, ktoré by malo mať vyšší štandard a je konkurenciou aj premiantom, ale o dosť nižšiu cenu, určite nevynechajte i30. Už len preto, že má v základe 5 rokov záruku a reálne po skúsenostiach s minulou generáciou viem povedať, že oprávnene. No a kradne sa oveľa menej ako iné.

Zadok auta pôsobí veľmi usporiadane, čierne lakovaný vrchný spojler je veľmi pekným kontrastom najmä pri bielom laku karosérie
Zadok auta pôsobí veľmi usporiadane, čierne lakovaný vrchný spojler je veľmi pekným kontrastom najmä pri bielom laku karosérie

Foto: Redakcia (Tuli)

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk