Velar – najkultivovanejšie a najschopnejšie SUV Range Roveru. Aspoň podľa samotnej automobilky. Ale má na to aj v tvrdej konkurencii?

Range Rover je u nás veľmi dobre známa automobilka. Táto luxusná odnož Land Roveru sa zameriava na luxusné verzie SUV, ktoré v teréne zvládnu pomerne veľa, ale primárne sa zameriavajú na výborné jazdné vlastnosti na spevnených cestách, luxus a hýčkanie majiteľa, ktorému zaručujú pozornosť okoloidúcich. Kedysi jediný model značky – jednoducho nazývaný Range Rover – má dnes už niekoľko súrodencov pre rôzne cieľové skupiny. Baby Range, Range Rover Evoque, ako doteraz najmladší a najmenší člen. Nad ním stojí okrem najluxusnejšieho Range Roveru aj jeho športová verzia – Range Rover Sport, ktorej vrcholná verzia má 550 koní a robí z neho balistickú strelu v cene dvojizbového bytu v Bratislave.

Velar teraz doplňuje rady značky v strednej veľkostnej kategórii SUV. Stojí nad Range Roverom Evoque, ale pod oboma top súrodencami. Modernými technológiami ale určuje smer nielen v rámci automobilky, ale aj v rámci kategórie SUV.

Range Rover Velar – nové najkultivovanejšie a najschopnejšie SUV od Range Roveru
Range Rover Velar – nové najkultivovanejšie a najschopnejšie SUV od Range Roveru

Jeho dizajn vyzerá veľmi dynamicky a atraktívne. Malo by to byť niečo ako zrýchľujúci Range Rover Sport zachytený na fotografii – naznačujú to bočné „žiabre“ presahujúce z predného blatníka do predných dverí. Rovnako pohľad zboku jednoznačne ukazuje, že auto má dynamické vlohy. Čerešničkou na torte sú kľučky, ktoré sa pre potreby otvárania dvier vysúvajú z karosérie, inak s ňou splývajú.

Špecialitou sú kľučky dverí. Pokiaľ ich nie je treba, splývajú s karosériou a zlepšujú tak obtekanie vzduchu ako aj vizuálnu stránku auta
Špecialitou sú kľučky dverí. Pokiaľ ich nie je treba, splývajú s karosériou a zlepšujú tak obtekanie vzduchu ako aj vizuálnu stránku auta

Spredu pôsobí veľmi podobne ako väčší brat – Range Rover Sport, akurát ešte viac dáva dôraz na slovo šport. Línie sú úplne čisté, nekazia ich žiadne nasilu namontované snímače radarových tempomatov či iných elektronických pomôcok, ako tomu často bývalo pri iných značkách. V nárazníku sú umiestnené nasávacie otvory, ktoré prispievajú k chladeniu systému a bŕzd. Predné svetlá majú typický svetelný podpis Range Roveru a môžu kombinovať technológiu LED a Laser MATRIX.

Zozadu dynamickosť auta podčiarkujú úzke svetlá, ktoré sú pretiahnuté ďaleko do bočného profilu, do strechy integrovaný spojler a spodok nárazníka s difúzorom a dvoma naozaj veľkými koncovkami výfuku.

Auto je vizuálne oddelené po celom jeho obvode na spodnú a vrchnú časť. Vzadu zaujmú dva veľké otvory výfukov
Auto je vizuálne oddelené po celom jeho obvode na spodnú a vrchnú časť. Vzadu zaujmú dva veľké otvory výfukov

Úplne samostatnou kapitolou je interiér auta. Len letmý pohľad naznačuje, že Range drží krok s top inovatívnymi značkami a sleduje trendy. Či je to dobre, alebo nie, ukáže len čas, ale myslíme si, že interiér auta minimálne na pohľad vyzerá kvalitne a moderne. Range Rover Velar stavil na displeje. A nie jeden či dva, ale rovno tri obrovské displeje, prostredníctvom ktorých sa nastavuje v aute všetko a tiež sa zobrazujú rôzne potrebné údaje. Pred vodičom je namiesto klasických analógových ukazovateľov veľký 12,3-palcový displej, ktorý umožňuje zobrazovanie nielen klasických výstupov ako otáčkomer, rýchlomer, palubný počítač, ale aj navigáciu, rôzne informácie o nastavení auta, atď. Okrem toho vodičovi pomáha pri sústredení aj projekčný head-up displej.

Už prvý pohľad dáva najavo, že je to presný opak najtradičnejšieho Land Roveru – Defendera. Takmer žiadne tlačidlá, naopak tri obrovské dotykové obrazovky
Už prvý pohľad dáva najavo, že je to presný opak najtradičnejšieho Land Roveru – Defendera. Takmer žiadne tlačidlá, naopak tri obrovské dotykové obrazovky

Stredovú konzolu okupujú dva veľké 10-palcové displeje doplnené o tri kruhové ovládače. Prostredníctvom nich sa nastavuje väčšina funkcií auta – či už rádio, 4-zónová klimatizácia, ale aj navigácia, nastavenie charakteristiky motora, prevodovky, tlmičov, jazdných režimov a rovnako má aj výstup pre kamery, prostredníctvom ktorých vodičovi pomáha pri orientácii v teréne – sú tak vzadu, ako aj vpredu, umiestnené tak, aby bolo vidno to, čo sa deje v tesnej blízkosti podvozka auta. Stredový tunel neruší ani volič automatickej prevodovky, keďže Range Rover využíva otočný ovládač, ktorý je pri vypnutom motore zasunutý v stredovej konzole a vysúva sa až pri štartovaní. Interiér ponúka tiež vysokokvalitné spracovanie a materiály a to či už ide o kožu, alebo špeciálne tkaniny od firmy Kvadrat.

Obrazovky vo vypnutom stave pôsobia, akoby v interiéri boli aplikácie s klavírnym lakom. Volič automatickej 8-stupňovej prevodovky je v pokojovom stave rovnako vsunutý do prístrojovej dosky
Obrazovky vo vypnutom stave pôsobia, akoby v interiéri boli aplikácie s klavírnym lakom. Volič automatickej 8-stupňovej prevodovky je v pokojovom stave rovnako vsunutý do prístrojovej dosky

Novinkou je tiež multifunkčný volant, ktorého tlačidlá nie sú klasické, ale tiež dotykové. Uvidíme, ako sa toto riešenie ujme v praxi. Celkovo môžeme konštatovať, že interiér auta naznačuje jeho štandardné využívanie – dotykové displeje a ovládanie asi nebude veľmi vyhovujúce pre nadšencov off-roadu, ktorí svoje autá radi potrápia v blate, prachu či snehu.

Dotykové sú aj plochy ovládania multifunkčného volantu
Dotykové sú aj plochy ovládania multifunkčného volantu

Multimédiá je možné prehrávať prostredníctvom obrazoviek tak na stredovej konzole vpredu, ako aj na 8-palcových obrazovkách v operadlách predných sedadiel pre zadných pasažierov – na každej z nich pritom môže byť úplne iný obsah. Auto má dva konektory USB 3.0, HDMI výstup a rozhranie Mobile High-Definition Link podporujúce väčšinu smart zariadení. Súčasťou nových inteligentných funkcií je aj možnosť ovládania auta na diaľku prostredníctvom smartfónu či smart hodiniek – môžete ho napr. zamknúť či odomknúť, naštartovať, spustiť klimatizáciu či kúrenie.

O zábavu postarané – obrazovky, USB konektory, HDMI výstup a dokoca WiFi pre 8 zariadení
O zábavu postarané – obrazovky, USB konektory, HDMI výstup a dokoca WiFi pre 8 zariadení

Technologicky a konštrukčne je automobil rovnako na veľmi vysokej úrovni. Karoséria je kvôli odľahčeniu postavená z hliníkovej konštrukcie a vysokopevných zliatin. Auto disponuje tzv. vektorovaním krútiaceho momentu, ktorý pomocou brzdenia zabezpečuje v spolupráci so systémom Intelligent DriveLine Dynamics bezpečnú jazdu v zákrutách.

Systém adaptívnej dynamiky zas prispôsobuje aktuálnym podmienkam riadenie, podvozok a tlmiče tak, aby boli zaistené v každom momente ideálne jazdné vlastnosti. K výnimočným jazdným vlastnostiam prispievajú tiež systémy ako aktívna uzávierka zadného diferenciálu, režim pre rozjazd na klzkých povrchoch či elektronické vzduchové zavesenie kolies. V teréne pomáha už známy terrain response systém ako aj systém pre pomoc jazdy z kopca.

Velar samozrejme obsahuje aj rôzne asistenčno-bezpečnostné systémy pre pomoc vodičovi – napríklad adaptívny tempomat, nezávislé núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, dopravných značiek či situácie za vozidlom pri vyparkovávaní auta z parkoviska. Praktickým je systém automatickej úpravy svetlej výšky auta, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie.

Motoricky využíva tradičné motory z rodiny Ingenium, ale aj dynamicky potentné šesťvalce. Základom sú dieselové dvojlitre naladené na 180 koní a 430 Nm resp. 240 koňová verzia s dvoma turbami produkujúca až 500 Nm. Motory zrýchľujú z 0 – 100 km/h za 8,9 resp. 7,3 sekundy a oba majú údajnú normovanú spotrebu pod 6 litrov – konkrétne 5,4 a 5,8 l/100 km.

Dieselovým vrcholom je šesťvalec s objemom 2993 kubických centimetrov, výkonom 300 koní a mamutím krútiacim momentom 700 Nm. Tento šprintuje z 0-100 km/h za 6,5 sekundy a zastaví sa až pri 241 km/h, jazdiť v laboratóriu by mal za 6,4 litrov nafty.

Pre petrolheadov sú k dispozícii dva motory. Umiernenejším bude stačiť dvojliter dopovaný turbom s výkonom 250 koní a maximálnym krútiacim momentom 365 Nm. Na stovke je za 6,7 sekundy a priemerná spotreba je 7,6 litrov na každých 100 km.

Auto je priestranné, stredná pasažier vzadu ale štandardne bude trošku trpieť
Auto je priestranné, stredná pasažier vzadu ale štandardne bude trošku trpieť

Top verzia je kompresorom fúkaný trojlitrový šesťvalec s objemom 3 litre, výkonom 380 koní a krútiacim momentom 450 Nm. Ak niekoho pri takomto motore zaujíma priemerná spotreba, je to tesne pod 10 litrov na sto.

Range Rover má teda silné želiezko v ohni. Je krásne, moderné, výkonné a s objemom kufra 673 litrov aj dostatočne veľké na prevoz celej rodiny či priateľov. Ponúka inovatívne technológie a ultramoderný interiér. Uvidíme, aká bude praktická stránka jeho používania. V každom prípade, palec hore, tešíme sa na prvé jazdy.

Zdroj: landrover.com, landrover.sk | Foto: landrover.com, landrover.sk

 

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk