Čo majú spoločné 3N – Namyang, Nürbrugring a Nošovice? Jedno naozaj výnimočné a výkonné auto od automobilky Hyundai, ktoré Vám chceme predstaviť.

Hyundai je síce kórejská automobilka, ale pre nás Európanov a Slovákov je dokonca niečo ako naša – jej najpredávanejšie modely sa vyrábajú v českých Nošoviciach, len na skok od sesterského závodu KIA v Žiline. A práve tu sa produkuje aj aktuálna tretia generácia Hyundai i30, ktorej prvý test s motorizáciou 1.6 CRDi sme vám priniesli minulý týždeň a rovnako sa tu bude vyrábať aj jeho hot-hatch verzia – Hyundai i30 N – N ako vývojové centrum Hyundai Namayang a ikona pre testovanie nových modelov, okruh Nürbrugring.

Hyundai už vo svojej druhej generácii i30 priniesol jej ostrejšiu verziu svojho najpredávanejšieho modelu, ktorá mala ale pod kapotou len 1,6 litrový turbomotor s výkonom 184 k, čo ani zďaleka nestačilo na konkurentov v rámci nižšej strednej triedy.

Konkurencia pre Cupru či Mégane RS

i30 N má byť o niečom úplne inom a mieri na autá typu Honda Civic Type R, Seat Leon Cupra či jednu z najostrejších prednokoliek Renault Mégane RS. Na to ale bude potrebovať čosi viac ako len upravený zovňajšok a aspoň podobne silný motor.

Hyundai i30N vyzerá ostro už na prvý pohľad. Aj keď nie až tak, ako Mégane RS, ale svoj potenciál dáva najavo oveľa viac, ako napr. Leon Cupra.
Hyundai i30N vyzerá ostro už na prvý pohľad. Aj keď nie až tak, ako Mégane RS, ale svoj potenciál dáva najavo oveľa viac, ako napr. Leon Cupra.

Práve to i30 N prináša. Zmeny oproti klasickej verzii i30 sú badateľné už na prvý pohľad. Predok už aj tak pomerne dynamicky vyzerajúcej i30-tky dizajnéri v úzkej spolupráci s konštruktérmi urobili ešte viac agresívnym. Predné FULL LED svetlá dostali čierny podklad, čo najmä za svetla na diaľnici v spätnom zrkadle ostatným vodičom jasne napovie, že i30, ktorý sa na nich valí, nebude úplne obyčajná. Úplne inak tvarovaná je aj spodná časť prednej masky, ktorá ponúka vodorovné denné LED svietenie a prídavné nasávacie otvory pre chladenie potrebných častí motora a bŕzd. Tie majú výrazný červený lak a dopĺňajú čierne športové kolesá s diskami z ľahkých zliatin. Predný spojler plynulo prechádza do bočného, ktorý lemuje celú dĺžku automobilu. Zadok auta je charakteristický dvoma prídavnými odtrhovými “plutvami” na bokoch zadného nárazníka, prídavným strešným spojlerom s medzerou, ktorý ukrýva tretie brzdové svetlo v tvare trojuholníka a zakončuje ho úplne nová spodná časť nárazníka s integrovaným difúzorom a dvoma koncovkami výfuku.

Ak pri klasickej verzii Hyundai i30 je zadok mierne konezrvatívny, tak pre i30 N to rozhodne nepatrí a ukazuje svoj dynamický potenciál
Ak pri klasickej verzii Hyundai i30 je zadok mierne konezrvatívny, tak pre i30 N to rozhodne nepatrí a ukazuje svoj dynamický potenciál

Hyundai to zobral tiež od podlahy a preto má i30 N úplne nový podvozok. Po prvýkrát je v tejto kategórii vozidiel Hyundai elektronicky nastaviteľný v niekoľkých režimoch a rovnako nastaviteľná je aj celá charakteristika auta – asi najvýraznejším režimom bude tzv. režim N, v ktorom sa naplno prejaví aktívny výfuk a namiesto dnes obľúbeného dolaďovania zvuku motora v kabíne pomocou elektroniky, ponúkne naozajstnú streľbu do výfukov. 

Interiér dostal nový športový volant s prepínačmi jazdných režimov, športové sedadlá, budíky a hlavicu radiacej páky
Interiér dostal nový športový volant s prepínačmi jazdných režimov, športové sedadlá, budíky a hlavicu radiacej páky

Interiér doznal tiež zmien, ktoré ho posúvajú smerom k športovosti. Najviditeľnejšie sú samozrejme športové sedadlá s výrazným bočným vedením, ktoré sú kombináciou kože a alcantary. Rovnako dobre vyzerá športová hlavica radiacej páky a úplne nový športový multifunkčný volant, na ktorý pribudlo ovládanie jazdných režimov auta. i30 N má tiež nové športovejšie budíky s červenými ručičkami. Najviac asi poteší absencia elektronickej parkovacej brzdy, čo naznačuje, že s autom môže byť aj zábava.

Vývoj auta mal v rukách človek naozaj povolaný – Albert Biermann, bývalý šéf technického vývoja BMW M – divízie. Práve preto neprekvapí, že auto ponúka tak široké spektrum nastavení, ktoré boli testované aj v rámci 24-hodinovky na Nürbrugringu.

Auto bolo ladené odborníkmi, ktorí prišli z BMW divízie N a tisíce kilometrov na Nürbrugringu predznamenávajú, že Hyundai vložil do vývoja všetko a auto bude naozaj dravé
Auto bolo ladené odborníkmi, ktorí prišli z BMW divízie N a tisíce kilometrov na Nürbrugringu predznamenávajú, že Hyundai vložil do vývoja všetko a auto bude naozaj dravé

A čo technika? Pod kapotou bude na 260 koní, prípadne vo verzii Performance 275 koní naladená verzia dvojlitrového štvorvalca T-GDI, ktorý Hyundai už požíva – samozrejme v krotkejšej verzii – napr. vo svojom modeli Sonata, ale bude základom napr. aj pre model KIA Stinger. Spolu s 353 Nm krútiaceho momentu to postačuje na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,4 resp. 6,1 sekundy a maximálnu rýchlosť, ktorá je štandardne obmedzená na 250 km/h.

Keď vodič uvidí v spätnom zrkadle tento obraz, mal by zbystriť pozornosť.
Keď vodič uvidí v spätnom zrkadle tento obraz, mal by zbystriť pozornosť.

Motor bude spolupracovať buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo so špeciálne upravenou 7-stupňovou dvojspojkou. Podotýkame, že celý výkon bude prenášaný na predné kolesá, preto je absolútnou nevyhnutnosťou samosvorný elektronický diferenciál, ktorý poháňa 19 palcové nízkoprofilovky s rozmermi 235/35.  

Vyššie uvedené údaje by mohli naznačovať, že pôjde o naozaj drsné športové náčinie, avšak i30 N má byť aj na každodenné použitie. Práve preto rôzne možnosti nastavenia motora, prevodovky či podvozka. V každom prípade toto tvrdenie budeme môcť overiť až počas prípadného testu tejto naozaj zaujímavej verzie jedného z najpredávanejších áut v nižšej strednej triede vôbec.

Palec hore Hyundai a uvidíme, ako sa toto auto ujme medzi naozaj silnou a etablovanou konkurenciou. Do predajní by malo doraziť ešte tento rok na jeseň.

Zdroj: hyundai.com | Foto: hyundai.com

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk